Paikalliseen liikennekulttuuriin en ole juurikaan päässyt tutustumaan. Ensimmäisenä päivänä N’Djamenassa pyörähdimme katselemassa noin miljoonan asukkaan pääkaupungin vilskettä. Siinä sai jotain makua siitä, kuinka mopot ajavat ihan omaa säännöstöään noudattaen esimerkiksi oikealta ohitellen. Silti menoa ei päässyt suoranaisesti päivittelemään. Olen kuullut juttuja paljon mielivaltaisemmasta liikenteestä. Liikennekäyttäytymisestä sain sen verran valmennusta, että autolla ajaessa tarvitsee muistaa vain yksi liikennesääntö. Ja sekin on mielestäni täysin onneton: Liikenneympyrässä ajava väistää liikenneympyrään tulevaa. Lienee Ranskan vallan peruja, koska siellä ajetaan saman säännön mukaan. Varma tapa jumittaa liikenne. Jonkinlainen todiste siitä on asia, jonka kuulin, kun pysähdyimme Pariisissa tänne lentäessämme: Riemukaaren edessä olevassa valtavassa liikenneympyrässä ei ranskalainen liikennevakuutus ole voimassa.

Lentoliikenne Goz Beïdan kentällä sen sijaan tuntuu hurjalta. Ilmavoimissa varusmiespalveluksen käyneestä tuntuu oudolta pelkästään se, miten suihkukoneetkin laskeutuvat sorakentälle. Kova alustahan se on, mutta ihmettelen, miten irtokivet eivät lentele moottoreihin. Ei onnistuisi hävittäjillä. Eikä täällä sen puoleen näy mitään kiitotievaloja tai lennonjohtotornejakaan – vain pari valkoista viivaa osoittamassa kiitotien alun ja lopun. Toki lennonjohtaminen onnistuu radion puolesta vaikka maan alta, mutta kiitotien valvomiseen tarvitaan aina ihmissilmät.

Kävin lenkillä kiitotien laidassa, joka on tarkoitettu parin tuntia päivässä lenkkeilyyn. Todella harmittelin, ettei kamera ollut mukana. Nelimoottorinen varsin iso lentokone lähti seisontapaikalta ja rullasi parinkymmenen metrin päästä ohi. Kiitotien päässä se kääntyi jälleen minua kohti nousua varten. Kone kiihdytti vauhtiaan ja minä arvuuttelin ehtiikö sivusta lähestyvä vuohilauma koneen alle vai ei. Eipä ehtinyt, mutta pölypilvi, joka konetta seurasi, oli vaikuttava näky. Heti kuljetuskoneen nousun jälkeen laskeutui helikopteri, joka rullasi jälleen ihan vierestä. (Asiaa ihmetteleville tiedoksi: MI-8 tyyppinen helikopteri laskeutuu usein kuten lentokone ja rullaa kiitotieltä seisontapaikalle.) Siinä lentotoiminnan ohessa paikalliset ihmiset ja eläimet kulkivat kiitotien poikki asioillaan. Tämä on yksi niistä asioista, joissa Afrikka vain on erilainen.